Skip to main content

Resevillkor

Allmänna resevillkor för resor med Abramssons Buss

Bagage
Handbagage som ej gör intrång på andras utrymme eller utgör hinder för passagerare får tas med in i bussen. Av säkerhetsskäl får väskor ej placeras i mittgången under resan. Resväskor stuvas i bagageutrymme.Det är varje resenärs skyldighet att sätta namn och adress på resgodset. Kontrollera noga vid avstigning att Du har rätt bagage. Abramssons Buss ansvarar ej för förlorat, skadat eller förkommet bagage. Maximalt två(2) väskor per resenär får tas med i bussens lastutrymme. Brandfarligt eller explosivt bagage får ej medföras.

Biljetter
En biljett är ett färdbevis, oftast i pappersform, men kan också vara ett bokningsnummer -som erhålls vid bokning på www.abramssonsbuss.se och som berättigar Dig till Din resa med Abramssons Buss AB.

Bokning och betalning
Biljettbokning är obligatorisk och garanterar plats. Val av betalsätt sker samtidigt med bokningstillfället.
Biljetter bokas/betalas online på vår hemsida www.abramssonsbuss.se
Biljetten/bokningsnumret skall sparas under hela resan. Biljettkontroller förekommer.
Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten/bekräftelsen överensstämmer med
sträcka, tid och datum som beställts. Av- och påstigning måste göras på bokad hållplats.
OBSERVERA att bussen endast angör hållplatser med förbokade resenärer.

Betalsätt

 – Betalning Online
Kortbetalning med VISA och MasterCard hanteras av Payex i enlighet med säkerhetskraven för DCI DSS.
Payex är Nordens största leverantör av betallösningar, för mer information se www.payex.se
För att betala med ditt kort online, behöver ditt kort vara anslutet till ”Verified by Visa” eller ”MasterCard SecureCode” för att du ska kunna slutföra din transaktion.

  – Betalning med KLARNA Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med KLARNA. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Abramssons Buss AB överlåtna till KLARNA. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Dataskyddsförordningen GDPR 2016:679

När du bokar behöver du lämna personuppgifter och eventuellt betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev och information om resor. Genom att handla hos oss eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål.

Vi kommer dock inte att använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande. Du kan själv se vilka uppgifter vi sparat om dig genom att logga in på ”Min Sida”. Dina uppgifter används bara för att kunna genomföra en transaktion som t.ex.:

– att kontrollera att köparen är den han/hon utger sig för att vara
– att hjälpa dig med efterköpsservice
– att erbjuda dig nya tjänster och produkter om du så önskar
– att prenumerera på nyhetsbrev och katalogutskick
– att uppgifter lämnas till samarbetspartner i den mån detta erfordras, t.ex. passagerarnamn till flygbolag,   rederier och hotell
– att betalkortsuppgifter lämnas till kortföretag för att kunna genomföra betalning.

Hållplatser

Abramssons Buss stannar endast vid de hållplatser som det finns bokade resenärer vid. Det är inte tillåtet att kliva på eller av bussen på andra platser. OBSERVERA att bussen endast angör hållplatser med förbokade resenärer.

Ålder
Barnbiljett är för åldersgruppen 0 år till den dag man fyller 2 år.
Barn ska av säkerhets- och trivselskäl ha ett eget säte. Biljett ska därför köpas till samtliga barn oavsett ålder. Övriga resenärer räknas som vuxen.

Bussar
Trafiken utförs med turistbussar utrustade med alkolås för förare, automatisk klimatanläggning, fällbara stolar med säkerhetsbälte och bra benutrymme, toalett, DVD, trådlöst internet, m.m.

Djur
Hund, katt eller andra pälsdjur får ej medtagas på bussen. Servicehund i tjänst medföljer avgiftsfritt.

Bälten
Säkerhetsbälte finns på alla platser i bussen. Målsman ansvarar för att barn är bältade, det vill säga att målsman är ansvarig för att
barnstol eller barnkudde tas med för att kunna bälta barn på ett korrekt sätt.

Försening / Trafikstörning
Abramssons Buss AB ansvarar inte för resenärernas eventuella extra kostnader uppkomna vid förseningar eller uteblivna turer beroende på händelser utom vår kontroll som tex. Trafikolyckor, oväder, snöhinder, översvämningar, strejk, tekniska fel på fordon och liknande.

Ombokning / Avbokning

Klicka HÄR för mer info vid punkt 3. Resenärens rätt till avbeställning av resan

Avbeställningsskydd:
Avbeställningskydd kostar från 75 kr per person och måste beställas samtidigt med bokningen av resan och gäller om du måste avbeställa på grund av sjukdom eller olycksfall som drabbar dig själv eller dina närmaste enligt Allmänna Resevillkor. Avbeställningsskyddet återbetalas ej.
Hela resans pris återbetalas vid avbeställning som styrks med läkarintyg.

Trivsel ombord
Alla våra bussar är rökfria, det gäller även på toaletten. På våra bussar finns det tillgång till internet ombord, kom ihåg att visa hänsyn till medresenärerna med tanke på att många vill sova och känna lugn och ro under bussresan.
Om resenär uppträder på ett för andra resenärer hotfullt eller störande sätt, har bussföraren rätt att avvisa resenären från bussen.

Hittegods
Om föremål och/eller bagage glöms kvar på bussen, kontakta Abramssons Buss AB på info@abramssonsbuss.se eller +4693070063.

Oförutsedda händelser
Abramssons Buss AB ansvarar inte för resenärernas eventuella extra kostnader uppkomna vid förseningar eller uteblivna turer beroende på händelser utom vår kontroll som tex. Trafikolyckor, oväder, snöhinder, översvämningar, strejk, tekniska fel på fordon och liknande.

Inför varje resa finns angivet det minsta antal resenärer som erfordras för att resan skall kunna genomföras.
Om vi tvingas ställa in en resa, meddelas resenären i detta fall senast 7 dagar före avresedatum, men ofta tidigare.
Full återbetalning sker då till de kunder som redan betalt resan.
Alternativt kan annan resa till samma värde erbjudas, enligt avtal med kund

  • Vi har statlig resegaranti hos Kammarkollefiet
  • Klarna